torsdag 18. juli 2013

Kropp og sjel

De siste dagene har stått i kvalmens tegn. Cellegiften og strålingen har vandret inn i kroppen utenfor min kontroll. Jeg har følelsen av å ha fått juling, følelsen av å være sjøsyk. Magen er oppblåst, stopper opp. Kjenner at jeg ikke har krefter. Sover, sover, sover - nesten uavbrutt. Jeg opplevde en liten lettelse tirsdag morgen og benyttet anledningen til å spise det jeg kunne. Det er alt for tidlig å miste vekt for jeg må ha noe å stå imot resten av behandlingen med. Må! Strålingen jobber i halsen og jeg har fått en permanent klump som gjør at jeg er på nippet til å kaste opp når jeg skal svelge. Kroppen er under nedbrytning. Stakkars min kropp. Den får virkelig juling.

Kroppen er i din sjel
Kroppen, denne guddommelige skapning som i seg selv er et helt univers i stadig bevegelse. Kroppen som ikke bare er en fysisk kropp, men en levende intelligens som forbinder det synlige med det usynlige. Materien og sjelen i et dynamisk samspill, en energetisk dans. Kroppen er sjelens speil. Eller som den irske poet John O’Donnohue sier: “Kroppen er det speil hvor sjelens hemmelige verden kommer til uttrykk”. Og han fortsetter: “I vår vestlige tenkning har det vært en forestilling om at sjelen er i kroppen og når en person dør forlater sjelen kroppen og den tomme kropp kollapser”. Han mener at denne vestlige måte å betrakte sjelen på er feil og hevder at det er omvendt, slik sjelen  forstås i gammel irsk mytolog og andre mytologier. KROPPEN ER I DIN SJEL! Sjelen er det som er mye større og som gjennomsyrer sinnet og kroppen, som en del av den store sammenhengen.


Psykologien har mistet sjelen
Sjelen har vært sørgelig fraværende i psykologien i mange år. Den forsvant i takt med utviklingen av personlighetspsykologien, egopsykologien etc., hvor det ble lansert et funksjonelt personlighetsbegrep. Psykiatrien og psykologien ble en del av det etablerte helsevesenet, en del av det statlige helsebyråkrati. I dette fornuftssystemet gjelder rasjonalitet og målstyring og her er det ikke plass til sjelen. Sjelen ble ekskommunisert, forlatt og henvist til mystikk og metafysikk. Psykologien mistet sjelen! Å åpne opp for sjelen er å åpne opp for en overgripende bevissthetsdimensjon, som ikke kan måles og veies. En
bevissthetsdimensjon som omfatter sinnet og kroppen og som forbinder oss med oss selv, andre av universets store sammenhenger og lengselen etter denne tilhørigheten. Men, ingenting kan stenge sjelen inne. Den er lys levende og vil hele tiden minne oss om vår lengsel etter…



6 kommentarer:

  1. Dette er resultat av dyp innsikt:)

    SvarSlett
  2. "There is a hand at work in everybody's life" (Leonard Cohen) - varme tanker fra Marit

    SvarSlett
  3. Kjære dere to. Jeg håper og ønsker at dere har hatt en noenlunde god helg. Mange gode ønsker og tanker til kommende uke. Klem til dere fra Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, vi var glade for å få i det minste en helg på hytte her i sommer. You have to surrender not fight against!
      Love
      H & B

      Slett