mandag 1. juli 2013

Undersøkelser før behandling

På rikshospitalet ble jeg undersøkt av en vennlig sykepleier før reservelegen to ganger førte et kamera inn gjennom nesen. Han bekreftet tumor i tungeroten med spredning til lymfeknuter på hals. Overlegen var med og gikk gjennom CT bilder. Han var en meget hyggelig og vennlig mann.

Tannlege og audiolog  
Samme dag ble jeg undersøkt av tannlege, som ville trekke en tann jeg var i ferd med å rotfylle hos spesialist. Vi ble enige om at han skulle gjøre dette ferdig. Du må ha klarsignal fra tannlegespesialist før eventuell stråling. Stråling er en radikal behandlingsform med bivirkninger som endringer i vevene og benstrukturen i kjeven, spyttsekresjon etc. I verste fall kan tennene smuldre bort. Infeksjoner kan være potensielt farlige og spise opp kjeven. Du må også gjennomføre hørselsprøve hos audiolog fordi hørselen kan svekkes.

PET skanning
Jeg gjennomførte en ny biopsi på høyre side tirsdag 4. juli pga. en hevet lymfeknute her. Senere på dagen var det behandlingsmøte med onkologer, herunder en fra radiumhospitalet. Her gjorde jeg oppmerksom på behovet for PET skanning, den mest effektive kreftskanningsmetode som finnes. Jeg fortalte at jeg allerede hadde forhørt meg i London, München, Budapest, København og Stockholm og at jeg hadde avtale om en PET skanning i Stockholm etterfølgende tirsdag. Overlegen på ØNH støttet dette.
Behandlingsplan
Det ble skissert en behandlingsplan på Radiumhospitalet. Den besto av stråling seks dager i uken, i til sammen seks uker. Behandlingen skulle kombineres med cellegift hver uke. De jeg møtte var omsorgsfulle og fortalte at de gikk for en kurativ behandling med god prognose ( 75 % overlevelse etter fem år). Dette er jo statistikk. De sa det ble en tøff behandling, men ikke noe om bivirkninger.  Jeg forsikret meg om at Radiumhospitalet fulgte opp avtalen. Det hadde allerede vært lang ventetid. Jeg ble forsikret. Om vi skulle komme ut i neste uke, kunne jeg ringe “strålebookingen”.

Operasjon, stråling og kjemo
Jeg ble ganske overveldet av situasjonens alvor. Den etablerte medisinske forståelsen er nokså klar. Det er tre måter å angripe kreft på: Operasjon, stråling og kjemo. I utgangspunktet er jeg ganske skeptisk til deler av behandlingen. Alle har bivirkninger som du må leve med etterpå. Mange med meg har stilt spørsmål om det begrensede perspektivet på kreft og behandling av den. På Internett, YouTube etc. vrimler det av alternative oppfatninger, også fra kreftleger verden over. Den etablerte medisinen holder seg til de tre nevnte forståelses- og behandlingsmetoder.


Kjærlighet og vennlighet
For egen del har jeg prøvd radikal omlegging av kosten til lifefood, kombinert med bikarbonat-behandling. Likevel utviklet jeg tungerotskreft etter en ellers vellykket prostataoperasjon. I min nåværende situasjon tør jeg ikke å eksperimentere med alternative metoder til tross for min skepsis. Jeg arbeider hardt for å møte kreften og den medisinske behandlingen med all den kjærlighet og vennlighet jeg kan, slik at jeg kan ta imot den på best mulig måte. Jeg tenker at å kjempe imot vil påvirke hele min helsesituasjon og mulighet til best mulig utbytte av behandlingen. 

 

1 kommentar:

  1. Jeg imponeres av din vilje til å legge deg selv og dine egne perspektiver til side. At du overgir deg til det som skjer er sterk lesning Helge og jeg kan bare gjette hvordan ditt indre stritter imot.

    SvarSlett