mandag 1. juli 2013

Dagen före dagen

Jag vaknar och ser ljuset sila in genom persiennen. Det är tidig söndagmorgon. Helt tyst.. Molnfri himmel. Ser på termometern, 9,3 grader ute. Sveper om mig morgonrocken, tar på fårskinnstofflor och lindar in mig i en ullfilt. Sätter mig på terassen. Vi är på Lyr, i vårt hus i Bohuslän.

Naturens stillhet
Ute är 50 nyanser av grönt, minst. Alla sinnesintryck blir förstärkta i stillheten här. Solen reflekteras i daggen på kaprifolbladen. Talgoxen sjunger sin truddelutt. Vinden stryker mjukt mot huden. Det prasslar, knappt hörbart i löven, från björkarna, syrenerna och från ormbunkarna. En fågel flyger upp och vingslagen överröstar det lågmälta.
Jag njuter mitt morgonte, som jag gör varje morgon. Ett moln glider fram över himlen och skymmer solen. Det känns med ens flera grader svalere. Solen kommer fram igen och kroppen blir värmd. En fluga landar på min hand och kryper runt. Jag viftar bort den, men den kommer tillbaka. Jag viftar bort den och den återvänder. Börjar känna efter hur dens ben och snabel känns mot huden. Skönt. Kommer att tänka på en film (en timme lång?) av John Lennon där en fluga kryper omkring på Yoko Onos nakna kropp. Den mest sensuella film jag sett.

Nu hör jag långt bortifrån ett svar på talgoxens sång. Den sitter inte och sjunger för att glädja mig om jag nu i en stund av självupptagenhet trodde det. Den kommunicerar med en annan fågel. Jag har väntat på sädesärlan. Den brukar dyka upp. Nu kom den…trippar runt på terassen, vippar på stjärten och jag får för mig att den säger god morgon och kul att se dig, det var en stund sedan sist.
Beundrar Helge
Så uppfattar jag en vibration…aaah…AAAH… Genom sovrumsfönstret tränger Helges röst ut. Han har vaknat och startat sin morgon meditation.

Jag beundrar Helge i dessa dagar. Han har gått igenom många undersökningar, några ganska smärtsamma. Han har fått allvarliga besked. Men han håller sig för det mesta lugn. Han möter utmaningarna varefter de kommer och har inställningen att möta det som kommer med kärlek. Dagarna här i Sverige har han använt till att förbereda sig inför strålningen som startar i morgon.

Det är dagen före dagen.

 

5 kommentarer:

  1. Tack för att ni delar med er av er livssituation, det berör.

    Ni verkar ha en fantastiks plats på Lyr i Bohuslän. En plats för stillhet och meditation. Jag tänker att livet kommer så nära inpå på sådana platser. Själv befinner jag mig i mitt hus i Sundre på sydligaste Gotland. En plats där jag känner mig nära mig själv. Nyss föll en regnskur och ger gräsmattan precis den näring den behöver. Alldeles vindstilla, det enda som just nu hörs är fåglarnas kvitter.

    Jag tänker på er och det som ligger framför er. Jag kommer följa er på bloggen.

    Varmaste hälsningar
    Håkan

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack Håkan. Ja, så viktigt att få komma nära sig själv. Hälsa Gotland från mig, det är 17 år sedan jag flyttade därifrån. Bodde där i 20 år och älskade naturen.
      Varma hälsningar
      Britt

      Slett
  2. Vakker beskrivelse - og så fint med svensk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack. Svenska är ett vackert språk. Märker att jag glömmer en del efter att ha valt att bo med Helge här. En svenska och en dansk i Norge.

      Slett
  3. Hilsen Marit, som stadig lærer noe nytt...

    SvarSlett