søndag 28. juli 2013

Varför får man cancer?

Nu läser jag  om  boken Grace and Grit. Jag läste den första gången för snart 15 år sedan. Den är en blandning av dagboksanteckningar, texter och dialoger, skriven  av Treya Killam Wilber och Ken Wilber. Boken är en stark skildring av kärlek, en kärlek som kommer färgas av att hon får cancer bara månader efter att de möttes. Parallelt är det avsnitt om spiritualitet, psykologi, meditation och alternativ medicin. När jag läste den förra gången blev läsningen påverkad av att min nära vän Lisbeth fick bröstcancer. Hon dog några år senare. Min bror fick prostatacancer och dog i cancer för fem år sedan. Nu är Helge sjuk. Allt detta påverkar mig i min läsning den här gången. 
 
Samtal med Helges understrykningar
Jag tog med boken när vi åkte till vårt hus i Bohuslän. Jag och Helge har ofta köpt två av de böcker vi gillar. Läser parallellt och snackar. När jag börjar läsa upptäcker jag att det är Helges bok jag packat ned. Så nu läser jag i Helges exemplar. Jag ser vad han har strukit under. Det han upplevt som det mest väsentliga eller de formuleringar han har uppskattat. Att göra understrykningar och anteckningar är väl ett slags samtal med en bok. När jag läser ger det en extra dimension för det blir också ett samtal med hans understrykningar och det han (för 15 år sedan) upplevde som viktigast.

Varför, varför, varför
När Helge fick diagnosen prostatacancer och i vår en ny cancer pratade vi mycket om varför. Vi ville förstå. Vi ville gärna ha en förklaring. En risk med att söka efter orsaker och förklaringar är att det kan ge upphov till skuldkänslor - jag gjort något fel. Eller skamkänlsor. Eller andra självdestruktiva känslor och tankar. När Treya får cancer sätter de igång att läsa allt de kommer över. Ken Wilber var redan då en av vår tids största tänkare inom filosofi, psykologi, andlighet. Han gör en lista över nogra föreställningar om
varför man blir sjuk (i förkortad version och min översättning).
  1. Kristen – i en fundamentalistisk form: sjukdom är ett straff från Gud för någon synd. Ju värre synd desto värre sjukdom.
  2. New Age – sjukdom är en lektion. Du ger dig själv sjukdomen för det är något du ska lära av den för att fortsätta din andliga växt och utveckling.
  3. Medicinsk – sjukdom är en biofysisk sjukdom orsakad av biofysiska grunder (virus, trauma,  genetisk disposition, miljöpåverkan). Du ska inte bry dig om psykologiska, själsliga eller andliga behandlingar, för alternativa behandlingar är ineffektiva och kan hindra dig från att få riktig medicinsk behandling.
  4. Karma –sjukdom är resultat av negativ karma, handlingar i ett tidigare liv. Sjukdomen är dålig i det att den representerar det förflutna men bra då sjukdomsprocessen bränner och renar det som tidigare skett.
  5. Psykologisk – undertryckta känslor skapar sjukdom. I dess värsta form: sjukdom är en dödsönskan.
  6. Gnostisk  - sjukdom är en illusion. Universum är en dröm, en skugga som varar till man får en uppvakning. Ande är den enda verkligheten och i anden finns ingen sjukdom.
  7. Existensiell  - sjukdom i sig är utan mening. Den mening den får är den jag väljer att ge den och jag är ensam ansvarig för dessa val.
  8. Holistisk – sjukdom är en produkt av fysiska, emotionella, mentala och andliga faktorer. Ingen av dem kan vara isolerad från de andra och behandling måste innehålla alla dimensioner.
  9. Magisk – «om det händer mig många bra saker måste något hemskt hända» eller «jag har fått den här sjukdomen för att jag tänkte ont om en annan» och liknande.
  10. Buddhistisk – sjukdom är en del av världen. Att fråga sig varför det finns sjukdom är som att fråga varför det finns luft. Födelse, ålderdom, sjukdom, död är delar av verkligheten som karakteriseras av föränderlighet och lidande. Bara i nirvana kan sjukdom trancenderas för då trancenderas den fenomenala världen också.
  11. Vetenskaplig – olika sjukdomar har sina specifika orsaker eller kluster av orsaker. Några är följder av något, andra är tillfälligheter eller slump. Det finns ingen mening i sjukdom, bara risker eller logisk följd.  
Att påverka sitt helande
Jag tror Helge och jag har varit inom de flesta synsätten i någon grad.  Synen på sjukdom får också konsekvenser för hur du ser på helande och det att bli frisk. Vilka behandlingar ska du välja? I traditionell medicin får du fakta, statistik och procent på resultat, tillfrisknande och överlevnad. I alternativ medicin får du ofta löften om hög grad av tillfrisknande, ingen statistik eftersom forskning i stort sett saknas. Men många personliga vittnesbörder om mirakulösa tillfrisknanden. Nu är det den traditionella medicinen som gäller för Helge för att behandla cancern. Du kan inte bota cancer med träning, positiva tankar, bearbeta sår från barndommen eller meditera. Men du kan påverka ditt tillfrisknande i viss grad. Och du kan i stor grad påverka hur du har det i processen. Så Helge gör mycket för att stödja sitt kroppsliga, emotionella,relationella,  existensiella och själsliga helande.  
 
Livet är som det är
För mig är den situation jag och Helge är i ett möte med  «att inte ha svar» och  «att inte veta». Det är inte möjligt att kontrollera livets flöde. Men det är möjligt att finna en fred i att livet är som det är, med uppturer och nerturer. Jag är tacksam för bägge delar.

Tänker på Stagnelius dikt med orden: Natten är dagens mor. Kaos är granne med Gud.   

 

5 kommentarer:

  1. Svar har vi altid søgt, vi får kun dem, som vi allerede har hørt fra religionen, terapeuter etc. Vi vil have klarhed om livet og meningen, findes den? - jeg tror det ikke. Men du og Helge har fundet den i alle de øjeblikke I er sammen og har været sammen, og det giver mening.
    Kh. Mogens (med en meningsløs brækket arm :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei min venn! Takk for kommentar!
      Kristnamurti fikk engang spørsmålet om meningen med livet og han svarte: Meningen med livet er at det skal leves.
      Spørsmålet er vel i hvilken grad vi lever det ut fra vår kjerneenergi, ut fra kilden, essensen?!

      Slett
  2. Läste boken Grace and Grit för 10 år sedan när min då 33-åriga dotter Sofia var döende i cancer. Boken var ett stöd i att förstå hur viktigt ens verkliga livssyfte är. Men också hur viktigt det är att vara närvarande med varandra. Har haft svårt att skriva på er blogg eftersom jag tyckte det var svårt att både skriva om Sofia och att inte göra det. Nu gör jag det ändå, eftersom jag känner att jag kan leva mig in i er situation pga min erfarenhet av min enorma närhet med Sofia och hennes kärleksfulla livsmotivation mitt i sjukdomen. Att i hennes fall sjukdomen, som var väldigt aggressiv, drog henne bort från livet och sin man och tre små barn är ett faktum, men all kärlek som föddes under den tiden har aldrig försvunnit...

    Livets prövningar är egentligen lika oförutsägbara för oss alla, alltid, även om vi inte hela tiden lever så nära oss själva och varandra som vi borde göra, utifrån hur viktig varje stund är... En sufilärare talade om för mig att man i den traditionen uppsöker väldigt sjuka eller nära döende människor och ber dem om råd i livet, för de kan bara säga sanningar... Han uppsökte själv Sofia. Han fick mig också att vara väldigt observant på vad Sofia förmedlade. Hon lärde mig oerhört mycket om livet under de sista månaderna när hon bodde hos mig. Ett råd hon gav mig och några vänner mot slutet var: "Lev, och gör det du verkligen vill NU". Hon levde faktiskt också väldigt mycket så under sitt liv. En livsinriktning som jag känt att ni båda också genom era kurser verkligen inspirerat till. Kärleken ni båda förmedlar i bloggen här, till livet och varandra är så vacker att orden inte räcker...


    SvarSlett
  3. KOMPLIMANG av säsongen för alla och kan denna säsong ge glädje och lycka PÅ DIN FAMILJ OCH innebär också OM familjeåterförening och restaurering det nya året 2016 ......

    Mitt namn är Alan Pratte, från USA. Jag vill dela mina vittnesmål med allmänheten om vad den här mannen som kallas Dr SUNNY har just gjort för mig, har den här mannen bara tog tillbaka min förlorade före detta fru till mig med sin stora stava, var jag gift med denna kvinna som heter Sharon vi var tillsammans under en lång tid och vi älskade vår jagets men när jag inte kunde göra henne gravid för mig och även ge henne allt hon behöver hon lämnade mig och berättade att hon inte kan fortsätta längre då jag nu letar efter sätt att få henne bakåt tills en vän till mig berättade om den här mannen och gav sin kontakt e-post: drsunnydsolution1@gmail.com då du inte kommer att tro detta när jag kontaktade mannen på mina problem han förberett denna spell rösterna och föra min förlorade fru tillbaka, och efter en månad blev hon gravid för mig eftersom han gav mig några örter för att ta även och när hon gick för ett test och resultatet uppgav att hon var gravid är glad idag är en far till en flicka, tack än en gång den stora DR SUNNY för vad du har gjort för mig, om du är ute passerar genom någon av detta problem som anges nedan:

    (1) Om du vill att ditt ex tillbaka.
    (2) Om du alltid har mardrömmar.
    (3) Du vill främjas på kontoret.
    (4) Du vill kvinnor / män att springa efter dig.
    (5) Om du vill ha ett barn / graviditet stava.
    (6) Du vill vara rik.
    (7) Du vill binda din make / maka att bli din för evigt.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) Hur du blivit lurad och du vill återställa du förlorat pengar.
    (10) Stoppskilsmässa
    (11) botemedel till alla typer av sjukdom / SJUKDOMAR HÄR
    (12) vinnande av lotteri
    (13) Cure till HIV / Aids
    (14) LOTTERI / LOTTO SPELL VINNANDE
    (15) bota herpes och andra sexuellt överförbara sjukdomar alls ...
    (16) Har du blivit lurad innan och behöver återställa alla DOLLAR / pengar du förlorade mot DESSA bedragare ??? .. KONTAKTA DR soliga han hjälpte min vän ringde WILLIAM från USA till återhämta sig tillbaka summan av $ 300,000.00 dollar HAN förlorade mot SCAMMERS ONLINE

    E-post ... drsunnydsolution1@gmail.com .. Du kan också lägga honom på WhatsApp ANVÄNDA DENNA MOBILNUMMER: 2348077620669

    SvarSlett
  4. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne i lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: karnataka.temple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett