mandag 8. juli 2013

Den sjunde dagen - vilodagen

Sex dagar har Helges behandling pågått. Strålning måndag till lördag och i tillägg cellgift på fredagen. Det är tufft att se hur han påverkas, alla biverkningar med illamående och trötthet. Så det var härligt med söndagen då vi bara kunde vara hemma och göra det vi ville. Det blev en varm dag med mycket sol. Helges dotter Lerke kom på besök med lilla Oskar. Vilken livsenergi han visar. Den Smittar.  Tänk att det kan vara så kul att leka och snacka med hela kroppen.

Terapeutisk beröring
På eftermiddagen kom vår vän Annefloor. Hon har tidigare talat med mig om terapeutisk beröring. Annefloor är bland annat utbildad Rosenterapeut och hon har erfarenhet av att utöva terapeutisk beröring också till personer med cancer. Hon erbjöd sig att ge behandling till Helge. Hon sa att hon trodde det kunde vara bra för mig med , som står vid sidan och tar mycket ansvar. Nu kom hon med en transportabel bänk och vi gjorde om ett rum i huset till behandlingsrum. En i taget fick  behandling och den andre låg på en soffa intill och såg på, eller sov.  TT (Therapeutic Touch) utvecklades i början av 1970-talet av Dolores Krieger vid New York University som en supplerande behandlingsmetod för hälsopersonal. Kort sagt förstår jag det som att metoden hjälper till att lösa upp energimässiga blockeringar och får energien i kroppen till att flyta mer naturligt. Behandlaren känner av energifältet och påverkar det med sin energi.

Varma händer
Annefloor berörde med sina varma händer olika delar av kroppen. Hon la sina händer speciellt runt leder och värmde dem. Först vid huvudet, sedan höger axel, armbåge, handled, fingrar. Ner och runt kroppen och tillbaka till hvudet. Jag kände hur kroppen blev mjuk och jag fick en upplevelse av att kroppen log. Så skönt att bli berörd, hållen. Hon kunde känna hur min kropp också var allvarlig, sorgsen. Efter behandlingen var jag väldigt trött, gick tidigt i säng och sov otroligt gott.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar