søndag 30. juni 2013

Vær i front av prosessen!

Ventetid, ventetid, ventetid. Tiden går og ingen ting skjer. Hvor finnes jeg i systemets bunker? Her er kjernen i det jeg har lært om å være pasient i systemet, helsesystemet: Du skal være sterk for å være pasient. Du må hele tiden følge med og være i front av prosessen.

Ventetid, ventetid
Jeg hørte ingen ting fra Rikshospitalet ØNH på bakgrunn av undersøkelsene på Drammen sykehus 7. og 8. mai. Jeg ringte pasientkoordinator, som ikke lød spesielt imøtekommende. Hvor var den vennlighet og medmenneskelighet man er ekstra avhengig av når man er syk? Jeg hadde allerede brukt lang tid på å komme frem. Telefonen var enten opptatt, eller ble ikke tatt. Jeg holdt på nesten en halv time. Endelig napp. Rikshospitalet hadde fått søknaden fra Drammen, men ikke sett på den ennå. Jeg gjorde vennlig oppmerksom på min utålmodighet og uro for den lange ventetiden, ventelistegarantien osv. Da jeg rinte igjen neste dag, fikk jeg beskjed om at jeg kunne få komme 14. juni. Jeg kløp meg selv i armen, arbeidet med å romme min frustrasjon og utålmodighet. Var det mulig å behandle mennesker på denne måten? Jeg samlet alt jeg hadde av krefter og sa vennlig og bestemt at dette syntes jeg var alt for lenge å vente. Jeg henviste til at jeg allerede hadde ventet lenge og at jeg ikke kunne se at ventelistegarantien var oppfylt.
”OK”, sa damen i telefonen.” Du kan få time 31. mai, kl. 10.” Jeg takket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar