søndag 30. juni 2013

Pasienttilværelsen

Jeg var først innlagt på infeksjonsavdeling. Deretter ble jeg flyttet til hjerte-/lungeavdeling med infusjon av antibiotika seks ganger i døgnet på grunn av blodkultur, som viste vekst av Enterococcus faecalis. Ubehandlet ville jeg vært død. Det var en alvorets stund da to overleger så alvorlig på meg og sa at jeg måtte regne med sykehusopphold i seks uker. Jeg forsøkte med spede protester, fortalte om et par-kurs med 30 påmeldte, som Britt og jeg skulle holde om 14 dager… Men høflig og bestemt sa overlegen: “Poulsen, jeg tror du må innstille deg på å avlyse. Dette kommer i beste fall til å ta seks uker. Du er alvorlig syk”. Jeg var litt over fire uker på sykehuset, hvor jeg ble tatt hånd om av et fantastisk personale, dyktige og omsorgsfulle sykepleiere og leger. På grunn av min hjerteklappfeil (mitralklaffen) var jeg gjennom flere ekkoardiografier og en transøsofagal koronarkardiografi, dvs. en ultralyd av hjertet via halsen. Legene var redd for at bakteriene skulle sette seg på hjerteklappen (endokarditt) og evt. kreve akutt hjerteoperasjon. Selv om jeg klinisk har hatt en endokarditt ses ingen kolonidannelse.

Vekket døgnet rundt
Du skal være sterk for å være pasient! Å være pasient betyr at du blir vekket døgnet rundt. Enten er det du som skal ta medisiner eller måle blodtrykk, eller så er det medpasienter. Du våkner av lyder fra andre syke, pårørende som går inn og ut, telefoner som ringer, et omsorgsfullt personale som springer beina av seg samt inn- og utskrivning av pasienter på rommet du ligger. Jeg gikk inn i en periode med alvorlig søvndeprivasjon og sov maks en time i døgnet til tross for sovehjelp. Kroppen ble stresset og det kjentes nesten som om jeg lå ti cm over madrassen. To døgn på Rikshospitalet gjorde ikke situasjonen bedre. Av uforståelige grunner ble jeg utskrevet og kjørt tilbake til Bærum sykehus kl. 03.30 om natten. Ja, du leste riktig. Det var om natten! Så var det ny innleggelsesprose-dyre på Bærum sykehus, der jeg endelig kunne få en seng på avdelingen igjen. Den dag i dag er det vanskelig å forstå, men kanskje sykepleieren på Rikshospitalet hadde rett når hun med beklagende stemme sa: “Jeg skal innrømme at du blir skrevet ut i natt fordi vi har bruk for din plass”.

Syv hvite svaner
I mitt indre ropte jeg til alle universets krefter om å holde meg i sitt kjærlige favntak! Når det så aller mørkest ut ba jeg en stille bønn til universet om å få et tegn på at jeg kom gjennom dette med helsen i behold. Samme ettermiddag så jeg ut av vinduet fra sykehussengen: Syv hvite svaner fløy i v-formasjon over den rød-oransje ettermiddagshimmelen! Tallet syv er skapelsens tall og svanen som symbol står for heling og integrasjon av det åndelige, sinnet, intellektet og kroppen, realiseringen av våre ressurser og mest verdifulle egenskaper. Bildet av de syv hvite svaner i v-formasjon har brent seg inn i min sjel. Spør du, får du svar!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar