lørdag 22. juni 2013

Alvorlig syk - hva nå?

Jeg har vært, og er i en meget utfordrende sykdomsprosess som startet med kreft i prostata. Sommeren 2010 kjente jeg en begynnende smerte i prostata. Dette ble starten på en lang prosess med undersøkelser hos Ken Purvis på Andrologisk senter i Oslo, manuelle undersøkelser, ultralyd og PSA blodprøver. Sommeren 2011 tok jeg en MR skanning av prostata på Aleris. Den viste en velavgrenset tumor i prostata. 

Skeptisk til biopsi
Ken Purvis ønsket at jeg skulle ta biopsi og var redd at tumoren skulle utvikle seg. Jeg hadde motforestillinger fordi jeg de siste årene hadde lest meg opp på prostataproblematikken. Standard biopsi består av 12 prøver inn i prostatakjertelen, som er på størrelse med en valnøtt. Jeg ønsket ikke å ta en slik biopsi med tanke på skadene ved perforering av både kjertelen og tumoren, fare for lekkasjer, infeksjon osv. I tillegg var jeg skeptisk til å fjerne prostataen og ønsket å gjøre alt jeg kunne for å redde den.

La om kosten
Framfor å velge den konvensjonelle medisins tilnærming, bestemte vi oss å legge om kosten. Vi har alltid spist ganske sunn mat og levd et sunt liv med mosjon etc. Nå besluttet vi å gå over til life food. Dette er en radikal versjon av råkost, som kun består av rene økologiske og rå varer. Vi startet med diverse utrensninger av lever, galle, mage og tarm. I tillegg kom kosttilskudd, proteiner og basisk vann.


Eksperimentell behandling
I september 2011 valgte jeg en eksperimentell behandling av prostataen i Italia. Vi hadde lest en bok av den italienske onkologen, Tullio Simonchini. Han er kritisk til den konvensjonelle medisins behandling av kreft og har erfaring med at bikarbonatbehandling kan ha effekt på de fleste kreftformer. Etter flere samtaler med Simonchini bestemte jeg meg for å gjennomgå en eksperimentell behandling i Italia. Jeg opererte inn porter og tubes i lysken på begge sider. Behandlingen besto i å infusere flytende bikarbonat i arteriene til prostata to ganger om dagen for å få tumoren til å forsvinne. Bikarbonat er et eldgammelt remedium (kjent i ayuvedatradisjonen) som brukes til utrensning og heling. Ingenting kan gro i bikarbonat. Det ble flere turer til Roma for å hente flytende bikarbonat og følge opp behandlingen.


 

3 kommentarer:

  1. Kära Helge och Britt!
    Tack för att ni skickat mig er blogg.
    Jag vet inte vad jag ska skriva. Jag berörs starkt av det ni genomgår. Då jag själv länge har kämpat med min cancer så känner jag att skriva om det som sker är svårt. Jag vill hellre mötas och samtala om det som är. Det jag
    ändå vill säga är att jag är med er! Om ni vill och orkar så kan vi se till att mötas på något sätt.

    Jag sänder er allt mitt hjärta förmår av kärlek och omtanke, C.

    SvarSlett
  2. God morgen dere!
    Veldig hyggelig å bli oppdatert. Vi tenker mye på dere og det er bra fra vår side å vet hvordan det er og hvordan dere har det. Naturen klarer å gi oss nok problemer midt i alt som er så fantastisk og flott, ikke sant? Du har en veldig positiv og lett stil når du skriver, med tørr humor omgående sykehusbyråkrati. Sunt.

    Klem fra oss... G&L

    SvarSlett