søndag 30. juni 2013

Hva er det med helsesystemet?

Helsesystemet er en tung organisasjon å danse med. Per Fugeli har gjennom sin kreftprosess pekt på nettopp dette; mangelen på en sammenholdende kraft som loser deg igjennom prosessene og har ansvar for å følge opp. Som pasient har jeg erfart at du må være i front av din egen behandlings-prosess og hele tiden se til at du følges opp. Jeg har møtt mange fantastiske leger og sykepleiere på min vei. Men de er en del av et system, som ikke har sammentrekkende kraft om pasienten. Som pasient opplevde jeg gang på gang å vente. Ting tar forferdelig lang tid. Jeg skal senere beskrive marerittet da jeg oppdaget at jeg tilsynelatende forsvant ut av behandlingsprosessen i nesten 14 dager, hvor ingen “holdt meg” i den videre behandlingsprosessen. Er det mulig? Ja, det er mulig!

Funksjonelle og organisatoriske problemer
Det er ganske krevende når du på den siden er syk og på den andre siden skal være hovedansvarlig for å drive din egen behandlingsprosess i et system som har store funksjonelle og organisatoriske problemer. Mange jeg har snakket med og debatten i media vitner om en organisasjonsmodell som ikke fungerer godt nok. Dessverre er jeg skeptisk til om det er mulig å få dette til på tross av  forsikringer fra både sykehusdirektører og helseministre. Jeg tror at hele organisasjonstenkningen har store feil og mangler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar