søndag 21. september 2014

Mer om behandlingen i Kassel

Som jeg fortalte i forrige innlegg, reiste jeg til Kassel for å få hypertermisk behandling i slutten av august. 

Helhetlig behandling
Behandlingen startet dagen etter jeg kom, dvs. onsdag morgen kl. 8.30. Først hadde jeg en samtale med sjefslegen, som jeg hadde Skypet med uken før og som også hadde lest mitt journalmateriale. Deretter var det duket for en intensiv behandling for å bekjempe potensielt kreftaktivitet i kroppen. Det ble en intensiv og omfattende behandling fra morgen til sen ettermiddag i nesten to uker. Behandlingen ble kombinert med en lavkarbo diet. Undersøkelsene og behandlingene besto av mange ulike deler, som til sammen skal virke mot kreft og fremme helse, både kroppslig, psykisk og spirituelt. 

«Den fjerde pilar» i kreftbehandling
Hver dag gikk jeg gjennom hypertermisk behandling, både lokalt for prostataseng/bekkenbunn og for hele kroppen. Helkroppslig varmebehandling ble gjennomført to ganger. Begge behandlingene består av oppvarming med varme og elektromagnetiske bølger. Dette er en metode som har vært utforsket og utviklet i mer enn 20 år. Behandlingsformen brukes i mange land og blir av ledende onkologer beskrevet som «den fjerde pilar» i kreftbehandling, ved siden av kirurgi, stråling og kjemoterapi. Hypertermi brukes i en viss utstrekning på Haukeland sykehus, men bare lokalt. 


Lokalhypertermien
Lokalhypertermien varmer organet eller cancerområdet opp til 41-43 grader ved å bruke elektromagnetiske bølger med en frekvens på 13 Megahertz. Cancerceller som eksponeres for denne frekvensen begynner å vibrere og vil dø samtidig med oppvarmingen. Sunne celler absorberer mindre energi på 13 MHz og varmes opp mindre, noe som gjør at de ikke skades. Hypertermien er også positiv for hele immunsystemet. Når kroppen har feber er det jo kroppens egen sunne måte å helbrede seg selv på. Det er derfor viktig at vi tillater oss å ha feber og bli febersyke uten å ty til febernedsettende medisin. Da er kroppens selvhelbredende krefter i sving. 


Helkroppslig hypertomi
I den helkroppslige hypertomien varmes kroppen opp til temperaturer mellom 39,5 og 40,5 grader. Det var ganske utfordrende å ligge i «varmetelt» i de to og en halv timene behandlingen varte. Hele tiden satt det en sykepleier ved siden av meg og fulgte med på monitoren og la kalde omslag på panne og nakke. Behandlingen startet med at kroppen langsomt ble varmet opp til 39-40 grader de første tre kvarterene. Da vi nærmet oss tre kvarter ble det vanskeligere å være i «teltet» og jeg fikk en trang til å komme ut. Men med god hjelp og veiledning fra min dyktige sykepleier gikk tiden ganske fort. I takt med varmebehandlingen gikk pulsen opp til 120-130. Jeg drakk naturligvis jevnt under hele behandlingen for ikke å dehydrere. Etter ca. to timer ble varmebehandlingen avsluttet. Jeg ble pakket inn og lå ytterligere en halv time og kjølte meg ned. Deretter ble jeg geleidet over i en seng, hvor jeg hvilte eller sov en time eller to. Maten sto klar da jeg våknet for det er viktig å få i seg både vått og tørt. Jeg kjente at det var viktig å ta de med ro etter behandlingen for jeg ble både litt svimmel og fikk hodepine. Dette forsvant imidlertid etter noen timer. 


C-vitamin, ozonbehandlinger, magnetfeltsterapi mm.
Behandlingen omfattet også flere infusjoner med 50 mg C-vitamin direkte inn i årene. Dette for å booste immunsystemet. Jeg fikk også tre ozonbehandlinger. Det foregår ved at men tappes for 300 ml blod, som samles opp i en beholder og tilsettes medisinsk ozon, en fargeløs gas som forsterker og oxiderer blodet og deretter aktiverer energien og surstoffet i blodcellene og videre i organene. I tillegg fikk jeg infusjon av jern og BCA, som har betydning for celleregenereringen etc. og daglige behandlinger med høyintensiv magnetfeltsterapi, ultralydsundersøkelse og klang massasje. Sistnevnte var en spesiell opplevelse, som var noe av det mest avspennende jeg har prøvd. Behandlingen besto i at massøren slo an og stilte syngeboller ulike steder på kroppen, så lyden og svingningene kunne virke inn i kroppen. Målet er å få kroppen og sinnet i resonans. 


Kosthold og «radical forgivness»
Jeg hadde også viktige samtaler om kosthold og fikk hele tiden en lavkarbo, ketogenisk diet. Videre hadde jeg samtaler om mulige psykisk-emosjonelle faktorer i mitt sykdomsbilde, om å se de spirituelle perspektiver i dette og en flott seanse med «radical forgiveness». Dette er utviklet av den engelske psykologen Colin Tipping. Han har mange års erfaring med kreftpasienter og har erfart at nesten alle kreftpasienter har hatt en skjellsettende konflikt 2 - 7 år forut for utbruddet av kreft. Personlig kunne jeg identifisere en meget vond konflikt, som hadde pågått over tid. Det var fantastisk å gå gjennom denne radikale tilgivelsen, se både mitt og andres bidrag i konflikten. Alt dette for å løse opp og slippe de følelsene som hadde vært bundet i meg. Så og si «bli ferdig med» konflikten,  dvs. å ikke ha noen følelsesmessig investering i den. Det høres enkelt ut og må sikkert gjentas. Jeg skal teste min PSA 29. september og håper naturligvis at behandlingen har hatt en gunstig effekt. 


Kort opphold hjemme
Lørdag 6. september satt jeg på flyet hjem og landet på Gardermoen kl. 18.00. Det var herlig å komme hjem til Britt. Vi hadde holdt kontakten via Skype og mobil under hele oppholdet, men det var herlig å kunne kjenne på «real». Det ble imidlertid et kort opphold hjemme for neste dag kjørte Britt meg til et fire ukers hjerterehabiliteringsopphold på Feiring klinikken.


4 kommentarer:

  1. Godt å lese om denne behandlingsformen. Alle gode tanker fra Espen til deg og alle rundt deg !

    SvarSlett
  2. Takk igjen Espen, takk for at du er med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er med Helge ! Heier på deg og familen din, og av og til hvis jeg løper kan jeg finne på å legge inn en spurt eller motbakke for din forbedring ! Dere betyr mye for mange, og denne siden er vedlig lærerik, sterk og rørende.

      Slett
  3. Hei kjære deg! Jeg er så takknemlig for følge på reisen og gleder meg over at det vi skriver gir mening. Tusen takk!

    SvarSlett