lørdag 3. august 2013

Strevsomme dager

Ak, ak, strevsomme dager i kvalmebølgens grep. Derfor ingen skriving før nå. Det er vanskelig å tenke lange tanker når kvalmen har sitt faste grep om deg. 

Metall i alt 
Det startet allerede lørdag etter lunsj. Metallsmaken, allestedsnærværende i all mat, all drikke - gjennomtrengende. Å være uten smak må være ille nok, men metall i alt … Jeg har hele tiden prøvd å gå etter hva jeg har lyst til å spise;  suppe, kjøtt, fisk, cola, kjeks etc.. For to uker siden skulle jeg til helsekostbutikken. Jeg kom forbi Burger King og fikk plutselig lyst på fiskeburger - og den gikk ned! Noen ganger faller det positivt ut, andre ganger er det full stopp etter en munnfull. 

Utmattet 
Søndag var en meget utfordrende dag. Kvalmen sto helt opp i halsen. Jeg fikk i meg noen få ernæringsdrikker og vann. Ingen fast føde. Det fortsatte ubarmhjertig mandagen og jeg kjente meg helt utmattet. Jeg visste nesten ikke hvordan jeg skulle komme meg til sykehuset og strålingen. Igjen var Britt min trofaste ledsager på reisen. Hun nurset meg trygt og omsorgsfullt gjennom dagen. Jeg var imidlertid så dårlig at det var nødvendig med en legekonsultasjon.

Vektkontroll, blodprøver og mer medisin 
Legen var i tvil om jeg skulle legges inn for å få sonde. Vekten var noenlunde ok, et mål på hvor kritisk situasjonen er og om kroppen har nok motstandskraft til det videre forløpet. Resultatet ble en oppjustering av kvalmemedisinen, blant annet med steroider som tidligere har tatt toppen av kvalmen. Medisinen er imidlertid ikke helt uskyldig. Den kan gi magesår ved bruk over lengre tid. Nye blodprøver viste at jeg hadde litt lite natrium i blodet, men ellers ok. Vi avtalte å avvente litt, under forutsetning av at jeg klarte å få i meg minst seks næringsdrikker om dagen. Først onsdag kjente jeg en liten lettelse i kvalmen, sikkert en effekt av medisinjusteringen. Etter en god natts søvn dro jeg tilbake til infusjonsavdelingen for skylling, en forberedelse til cellegiften dagen etter.
 
Forstoppelse! 
Forstoppelse er en kjent bivirkning av den kvalmestillende medisinen. Jeg har aldri harr forstoppelse før. I min familie har det heller vært tendens til det motsatte. Men nå vet jeg hva forstoppelse er, etter en  personlig, kroppslig opplevelse! Jeg har stor medfølelse med alle som har hatt denne smerteopplevelsen. Det ble klyster to ganger. Vondt og ille, var det. Ja, det er mye man skal oppleve på denne reisen.
 
Å gå med, ikke mot
Hvordan møte kvalmen uten å bli helt oppslukt av den? Jeg forsøkte nok en gang å ikke kjempe imot, men mere å gå med. Lettere sagt enn gjort! En gammel saying sier at hvis du kjemper mot tidevannet, vil du alltid ende opp i motsatt retning, dvs. tilbake i kvalmetåken bare mer sliten og utmattet enn før. Så etter beste evne forsøkte jeg igjen å omfavne kvalmen og akseptere situasjonen som den var. Et hederlig forsøk!

Innleggelse
Ved legekonsultasjonen torsdag ble vi enige om innleggelse for sonde dagen etter. Dette for å støtte opp om det videre behandlingsforløpet, ikke utmatte kroppen, men sørge for at den får nok næring. Innleggelsen varer to-tre dager, altså over helgen.




6 kommentarer:

  1. Tack Helge och tack Britt för att ni på denna blogg delger så personligt naket om människans oerhörda sårbarhet och enorma styrka på en gång. Det är så omskakande att läsa och samtidigt så nådefullt. Inte nog med att ni genom alla detaljer ger oss som läser möjlighet att bli påminda om och djupare förstå så många sidor av att vara människa, utan ni hjälper också oss alla att öppna för djupare empati.

    Att kunna öppna för och dela sitt eget lidande och att kunna leva sig in i någon annans lidande, istället för att stänga av, är ju grunden i hela er verksamhet. Det är uppenbart att det är ljuset ni båda bär som gör det möjligt att så öppet förmedla det som verkligen kan beskrivas som mörker. Men det är också i mörkret som ljuset blir påtagligt.

    Min inre bön är att genom att bli påmind om vanmakten inför livsskeden hos nära vänner, som ni båda är för mig och många, låta allas våra hjärtan än mer förenas och tillsammans förstärka den helande osjälviska kärlek som alla vi människor innerst inne behöver... Divine Healing...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vår sjelevenn og medvandrer,takk, takk...
      H&B

      Slett
  2. Kjære Helge og Britt. Tenker på dere. Varm klem fra Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner kjærligheten i dine klemmer!
      H & B

      Slett
  3. Jeg følger med på bloggen, tenker på dere og heier på dere av hele mitt hjerte. Espen R

    SvarSlett
  4. Tusen takk Espen, takk for kjærligheten fra dit hjerte!
    H & B

    SvarSlett