mandag 4. august 2014

Livet är enkelt

Renfana, rödklöver, rölleka. Blicken landar på blommorna vid dikeskanten. Gulmåra, gullspira. Går och går.

En viss oro i kroppen denna dag. Semestern är strax slut. Efter fem veckors ledighet är det dags att ställa mig in på vardagen igen. Tankar kommer, som de gör varje år, tankar om jag vill in i den formen igen. Borde jag göra en radikal förändring? Hur vill jag leva mitt liv, egentligen?

Så börjar jag lägga planer. Sätter mål för hösten, skapar visioner för det kommande året. Allt uppe i huvudet. Så självupptagen jag är!

F
ina fluga, flyg
 
Slår mig ner i vilstolen på terassen. Blundar och låter solen värma mig. En lätt beröring på låret. En fluga trippar sakta nerför benet. Kroppen är turkosglänsande. Skönheten slående. Den cirklar lite runt och landar på min stortå, där den i solljuset metallicskimrande putsar vingarna. Tack, fina fluga, flyg. Och den fina flugan flög.

Jag behöver inte göra det så komplicerat. Jag behöver inte nu tänka på hur jag ska leva sedan. Oron handlar allra mest om hur jag har det med mig själv. Och jag kan inte vara i nästa vecka, nästa månad. Jag kan bara vara här. Tack flugan. Tack trollsländan.

Ser på fjärilarna. Vit. Gul. Orange. Vit. Svart. Däremellan dalande löv från snustorra björkar. Gul. Brun. Fjärilen faller och stiger. Bladen bara faller. Löv faller. Fjärilar faller. Och stiger.


En allvetande röst

Inatt hade jag en dröm. Jag hade ett stort problem jag måste lösa. Jag brottades med otillräcklighetskänslor. Jag borde städa mer, arbeta mer, vara bättre på att hålla kontakt med vänner, besöka familjen i Stockholm oftare, tvätta bilen, rensa mera ogräs, ösa båten, måla fönstren. I drömmen strävade jag med hur jag skulle få till allt. En allvetande röst kommer med lösningen: ”Du ska inte göra mer, du ska göra mindre.”

Jag vaknade och kände en stor lättnad. Ja, det är klart! Äntligen förstår jag berättelsen om Marta som bjuder hem mannen till sig och som sedan arbetar med allt det som ska ordnas. Systern Maria slår sig ner vid hans fötter och lyssnar. Jag har alltid tänkt att det var orättvist att hennes handling premieras, hushållssysslorna måste ju göras. Först.

Men nu förstår jag. Det är viktigare att lyssna. Det kan vara viktigare, som i en annan berättelse, att tvätta någons fötter. Eller mina egna. Livet är enkelt. Det finns bara en sak att göra. Det finns inget annat att göra, än att älska.


Simmar i himlen

Jag reser mig och går ner till havet. Utmed stigen ser jag att nypon, blåhallon och slånbär är på väg att bli mogna. Strandaster, strandglim och snårvinda i strandkanten. Ner för badstegen och låter mig falla ut i havet. Jag tvättar fötter, kropp och själ, plaskar runt och sparkar med benen så vattnet skvätter högt. Ute vid skäret ser jag ejderungar som plaskar med vingarna och doppar huvudena.Jag simmar på rygg i havet och ser upp i himlen. Jag simmar på mage i himlen och ser ner på vattnet.


Så enkelt är det

Det du gör med kärlek blir enkelt. Det du gör av kärlek är enkelt. Bofinken i björklöven. Sädesärlan i syrenen. Koltrasten i kaprifolen.

När jag lever från hjärtat blir allt enkelt. Så enkelt är livet. 


5 kommentarer:

  1. Ja, slik er det. Livet er ikke lett, men det er enkelt!

    Hjerteklem Connie

    SvarSlett
  2. Det var fint formulert! Hjerteklem til deg, Connie. Britt

    SvarSlett
  3. Godt å lese, fint å strekke seg etter. Men ikke like lett alltid

    SvarSlett
  4. Eva! Nei det er ikke lett. Jeg minner meg flere ganger om dagen på å leve fra hjertet. Å gjøre det jeg gjør med kjærlighet, også når det er tungt. Noen ganger går det bra. Klem, Britt

    SvarSlett
  5. Det er så fint å lese og så sant det du sier... Kunstneren får lære at "less is more" Det er sant om livet. Det enkle er det beste. og Han lærer oss å rusle gjennom livet... Se blomstene på marken, fuglene på himmelen... Se, Lær, Lev, Livet. TAKK BRITT

    SvarSlett