torsdag 13. mars 2014

Rastløs og urolig

Så ringte han, overlegen fra Kardiologisk avdeling på Rikshospitalet. Det var torsdag 22. februar. Han hadde fått mitt brev og beklaget veldig den forvirrende undersøkelsen og behandlingen jeg fikk 21. januar. 

Overlegen følger opp
Overlegen forsikret meg om at jeg skulle bli innkalt til nye undersøkelser og bekreftet at jeg ikke var kommet lenger bak i køen. Jeg fikk anledning til å snakke om en eventuell operasjon. I første omgang vil de undersøke om det går an å operere eller snarere reparere mitralklaffen. Dette er vellykket i 90 % av alle tilfeller. Hvis det ikke går, vil en operasjon innebære en ny, kunstig mitralklaff. Overlegen beklaget nok en gang den manglende kontinuiteten i behandlingen og forsikret meg om at han kom til å følge opp videre. Det hjalp på den usikkerheten og forvirringen jeg opplevde etter samtalen 21. januar. Da følte jeg at jeg hang i løse luften og hadde vanskelig for å se framdriften i behandlingen. I denne perioden har det vært vanskelig å falle til ro, vanskelig å sette seg ned å meditere. 


Økning i PSA-tall – hva nå?
Situasjonen ble ekstra tilspisset til da nye blodprøver viste at mine PSA tall hadde gått opp fra 0,20 til 0,30, men inntil videre var stabile. Når man har fjernet prostata skal PSA-tallene helst være under 0,20. Hvis tallene stiger, kan det være tegn på aktive kreftceller.  Ja, det er for mye og nesten ikke til å holde ut. Jeg avventer nye blodprøver innen en måned og ser an situasjonen. For sikkerhet skyld ringte jeg overlegen på Radiumhospitalet, som opererte meg for prostatakreft. Jeg orienterte ham om situasjonen og fikk høre hans vurdering. Han sa at økning i PSA-tall ikke er uvanlig og ba om at min urolog sendte over en formell henvisning. Behandling er stråling. Og jeg er redd. Stråling er potent. Brenner, ødelegger både kreftceller og sunne celler. Stråling og livskvalitet. Hvordan blir det med livskvalitet med en evt. stråling? Dette er alltid det store spørsmålet.


Behandling med varm væske?
Jeg har over tid lest meg opp på ulike behandlingsformer når det gjelder prostatakreft. Oncothermia er en kreftbehandling som tilbys på det private sykehuset Klinik St. Georg i nærheten av München. Dr. Douwes har utviklet denne metoden, som består i å sprøyte inn væske på mellom 48 og 52 grader. Dette for å drepe kreftceller. I følge alt jeg har lest er behandlingen meget effektiv og uten bivirkninger. Behandlingen består i å sprøyte den varme vesken inn gjennom urinrøret til vevene i det aktive område. Dette skjer to ganger under innleggelsen. Jeg har henvendt meg til det tyske sykehuset og bedt dem vurdere om den oncothermiske behandlingen er aktuell for meg. 


Problemer med å falle til ro og være
Alt dette er naturligvis stressende. Jeg har kjempet for å falle til ro, falle inn i meditasjonen, forsøke å omfavne alt som dukker opp. Tidvis har jeg lykkes, tidvis har det vært vanskelig. Jeg kjenner at kroppen er i et beredskap og har problemer med å komme nedpå. Til tider har alt dette slukt nesten all min oppmerksomhet. Jeg har forsøkt å ikke identifisere meg med frykten og angsten som dukker opp med jevne mellomrom. Jeg vet at det handler om en frykt jeg bærer i meg, den ultimate frykten for døden. Jeg vet også at “svarene” ikke skal søkes og ikke finnes utenfor meg selv. Jeg vet også at i den grad jeg søker svarene og sannheten “der ute” så er det ensbetydende med at jeg kommer mer og mer bort fra meg selv, en slags fortapelse i det ytre. Svarene rommes i meg selv og meditasjonen hjelper meg til å sette meg ned, roe tankene og følelsene, puste, kontemplere, komme inn i meg selv igjen. Når jeg glemmer å være, kan jeg ikke lytte til meg selv og da begynner sinnet sin vandring i den ytre verden. Det er her det er lett å miste kontakten med det indre og det høyere selv, eller det uendelige selv. Det er her det er lett å gli over i egotenkning og handling i motsetning til å være og la sjelen og nærværet guide meg ut ifra det som er.


Meditasjonskurs
For å komme på rett kurs igjen, meldte jeg meg på et meditasjonskurs forrige helg, fredag til søndag. Først ut på lørdagen kjente at energien fløt gjennom hele kroppen. Det var befriende da kontakten med det indre liv åpnet for væren, for kontakt med kilden. 


4 kommentarer:

  1. Jeg heier på deg, og du og alle rundt deg er i mine tanker. Både du og Britt har gitt så mange så mye, også gjennom disse åpenhjertige inleggene på bloggen. En ting jeg kan huske du har sagt for mange år siden var " følg din indre stemme" . Du også Helge, når det blir for forvirrende og jævlig, så prøv å lytt til den indre stemmen. Espen R

    SvarSlett
  2. Hei Espen og tusen takk. Takk for påminnelsen, ja jeg skal absolutt lytte til min indre stemme=sjelen. Det er så fint å bli påminnet når det røyner på. Så takk igjen!
    Helge

    SvarSlett
  3. Du och Britt finns med mig i mina tankar allt som oftast och jag känner för er! Tycker mig känna igen mig även om det är betydligt bättre för mig nu. Ändå finns inte den tidigare tryggheten / sköna omedvetenheten riktigt där. Efter denna omgång satsar jag själv mer på kost och motion men vill inte komma med några råd om det./Mats

    SvarSlett
  4. Hei Mats og takk for at du følger med og takk for at vi finnes med hos deg. Ja, kosthold er viktig. Vi kan gjerne utveksle erfaringer med det!?
    Best Helge

    SvarSlett