lørdag 16. november 2013

Ny biopsi

Onsdag var vi til samtale på Rikshospitalet for å få resultatene av PET skanningen. Vi startet med fire timers ventetid, noe som selvfølgelig var en tålmodighetsprøve. Resultatet viste at det meste var borte, men at det fortsatt var noe som lyste opp der tumoren var. Overlegen var usikker på om det var rester av kreft, eller om det var dødt vev. Den eneste måten å finne ut det på, var å ta en ny biopsi. Jeg fikk tilbud om dette allerede neste dag kl. 11.00. Det var selvfølgelig ikke den beskjeden jeg hadde ønsket å få. Jeg hadde jo håpet at alt var bra. Den gode nyheten var at det ikke var noe i lymfekjertlene i halsen og at nesten alt ved tungeroten var borte. Vi var ganske stille i bilen hjem, forsøkte å ta inn situasjon og ruste oss for videre behandling. 

Narkose
Biopsien skulle tas under narkose, noe som var ensbetydende med faste fra kvelden før. Det ble naturligvis ventetid denne gangen også. Så fulgte forberedelse i form av profylaktisk antibiotika fordi det skulle tas en stor vevsprøve. Først kl. 13.50 ble jeg kjørt inn på operasjonsstuen. Her var det flinke folk som kunne sine saker og før jeg viste ordet av det var det «god natt». «Helge, er du våken?» Da hadde jeg vært borte i en time og ble kjørt videre til oppvåkningen. Her lå jeg også en times tid, til bedøvelsen slapp. Jeg kjente meg veldig sår i halsen. Deretter ble jeg kjørt til ØNH avdelingen og inn på et rom. 


Foreløpig gode resultater
Senere kom overlegen inn og fortalte om operasjonen. Han hadde tatt grundige biopsier og var glad for å kunne si at vevsprøvene så fine ut. Det var blant annet ingen veske i dem, noe som ellers kjennetegner en krefttumor. Han ville bli veldig overrasket om det var mer kreft igjen. Jeg måtte be ham om å gjenta det et par ganger. Dette var naturligvis gode nyheter! Og da Britt kom inn litt senere, delte vi denne gleden. Min tapre og kjærlige Britt! 


Hjem med Britt
Som sagt hadde jeg fastet før operasjonen, så jeg var ganske sulten og tørst. Jeg ble servert en kyllingsuppe. Den smakte forresten lite av kylling, så jeg tror ikke det hadde vært mye kylling i nærheten av den posesuppen. Etterpå drakk jeg ca. en liter vann siden jeg var noe dehydrert. Å tisse en gang var det som skulle til før jeg ble sluppet ut av sykehuset. Så bar det hjem med Britt som sjåfør. Å bli med Britt hjem igjen ga simpelthen en sterk følelse! Vi var vel hjemme ved sekstiden, ganske trøtte og slitne.


Nå er det bare å avvente svarene fra biopsien!


6 kommentarer:

  1. Det gleder meg dybt at legen var så optimistisk med tanke på reusultatene av behandlingen du har vært igjennom. Nå skal jeg ta meg et glass rrødvin, og skåle for dere og behandlingsteamet rundt dere. Espen R

    SvarSlett
  2. Hei Espen og takk for dine medfølende ord, glad at du følger med. Jeg står over rødvinen nå. Halsen er for sår, men skåle in spirit med deg vil jeg gjerne!
    H

    SvarSlett
  3. Jeg er glad på dine vegne!!! (Du var den eneste som kvittede smøgerne som 7-årig, jeg var mere principfast :-)) Husker endnu den hæslige smag fra et skod i porten i Fyensgade FØJ!
    KH Mogens

    SvarSlett
  4. Tak kære ven, ja jeg var vist den eneste. Men det var jo spændende tide når vi var på jagt efter de voksnes efterladenskaber.
    Best Helge

    SvarSlett
  5. Hei igjen. Jeg regner med du kjenner til denne boka,men tillater meg å legge ut en lenke fordi jeg vet at mange både med og uten kreft diagnose har glede av den .
    https://www.ark.no/ark/catalog/productDetail.jsf;jsessionid=99TBEf2c3f71pyfOe6eZ7Hihb-CaPgGWxLgA_SAPcc2J5nkGrE0Qog9hBrdFlUSN;saplb_*=(J2EE12108920)12108952?wec-appid=ARK&page=5C30D9D8686F4B559D643067CA3F0453&itemKey=4796C62782C40100E10000000AC82C53&wec-locale=no&gclid=CNeliMPw9roCFUFd3godlCwAyQ#.Uo6CpKXaaAA

    Espen

    SvarSlett
  6. Takk Espen for at du er reisefølge. Det er en fin, fin bok du gjør oppmerksom på, en bok av David Servab-Schreiber som heter Kreft & Terrenget ditt. Den kom på norsk våren 2011. Forfatteren er lege, hjerneforsker og tar opp tema rund kreft, hvordan vi og maten vi spiser påvirkes av miljøet og all giften i miljøet men også fine beskrivelser av hvad vi kan gjøre for å beskytte oss og med et sunnt kosthold. Boken er også en personlig historie hvor vi følger hans egen vei igjennom kreft, gjennom livet.
    Takk for at du bringer denne nydelige bok frem!
    Klem til deg! Helge

    SvarSlett